האם הילד שלך 'לומד לקרוא' או רק 'קורא כדי ללמוד'?
ולמה זה כל כך חשוב כשלומדים אנגלית?

באנגלית זה נשמע יותר טוב 😉
יש הבדל בין reading to learn
לבין learning to read:

'reading to learn'

🎯 כשתלמיד קורא כדי ללמוד, המטרה היא לימוד השפה:
המורה משתמשת בטקסט כדי ללמד מילים חדשות או להכיר מבנה דקדוקי חדש באנגלית.
קטעי הקריאה קצרים (מישהו אמר אנסין?),
מכילים מילים וביטויים שהתלמידים עדיין לא מכירים
ומלווים בפעילויות טרום קריאה, אחרי קריאה, שאלות ומשימות.
זו בדרך כלל הקריאה שתלמידים עושים בבית הספר:
זו קריאה שדורשת מאמץ, ליווי של מורה מקצועית, והפסקות ביניים לתרגול ולמשימות.
בשפה המקצועית, סוג קריאה כזה נקרא Intensive Reading - קריאה אינטנסיבית.

 

'learning to read'

🎯 כשתלמיד לומד לקרוא, המטרה היא לקרוא מהר, שוטף, ובעיקר - ליהנות מהקריאה!
אין בטקסט הרבה מילים חדשות
כמעט שלא פותחים מילון
וכמובן - אין צורך בהרבה משימות ותרגילים.
הילד קורא סיפורים מעניינים, ברמה שלו, משפר את מהירות הקריאה,
ובאופן טבעי הוא גם נהנה יותר.

בשפה המקצועית, סוג קריאה כזה נקרא Extensive Reading, או: קריאה לשם הנאה.


שני סוגי הקריאה משלימים זה את זה ונותנים לילד 360 מעלות של לימוד השפה.
קריאה לשם הנאה דורשת השקעה לאורך זמן.
אי אפשר להשלים את הקריאה הזו בסדרה של שיעורים פרטיים בתיכון…
(אגב, זה בדיוק ככה גם בשפת האם - ככל שמתחילים עם קריאה לשם הנאה בגיל צעיר יותר, היתרון המצטבר לאורך זמן הוא עצום).

 

למה קשה לילד לקרוא אנגלית שוטף
אם הוא לומד 3-4 שעות שבועיות בבית הספר?

חוקרים מצביעים על 5 סיבות משמעותיות שתלויות באופן הלמידה בבית הספר:
  1. קטעי הקריאה בספרי הלימוד מכילים טקסטים קצרים ומאתגרים (מעל רמת התלמיד הממוצע)
  2. יש המון שיעורי בית ותרגילים לתרגול דקדוק, אוצר מילים, אסטרטגיות קריאה
  3. המורה מנחה את התלמידים בשיעור (הם לא מתרגלים לקרוא באופן עצמאי)
  4. כולם קוראים בקצב אחיד וברמת קושי אחידה
  5. הטקסט בספר לא מעניין את כולם 🙄
כלומר, בבית הספר הילד קורא כדי ללמוד, אבל כמעט ולא לומד לקרוא.
 

איך גורמים לילד לרצות לקרוא באנגלית?

חשוב שהוא יקרא טקסט שמעניין אותו, ברמת קושי שמתאימה לו באופן אישי,
ושהוא יקרא כמות גדולה, בלי מטלות ותרגילים!
אין כאן ביקורת על מערכת החינוך. בבית הספר הילדים לומדים לקרוא.
בבית הם צריכים פשוט - לקרוא, וכמה שיותר!

    

אז מאיפה מתחילים?

בבית:
מחקרים מוכיחים שקריאה עקבית של ספר אחד בשבוע
שמתאים לרמת הילד (כלומר, לא מייצר בהלה, אלא מאפשר קריאה בהנאה)
מעלה באופן משמעותי את יכולות הקריאה
ומשלימה את הלמידה שנעשית בבית הספר.
בבית הספר:
כדאי להקצות לפחות 20 דקות בשבוע לקריאה מונחית או קבוצתית.


חשוב לבחור ספרוני קריאה מדורגים שנכתבו במיוחד לילדים שלומדים אנגלית כשפה זרה.


.......................................


רוצים לקבל ישירות למייל כלים, טיפים והשראה לקריאה עם הילדים בבית?
נרשמים כאן, ומקבלים מיד ספר קריאה באנגלית + ספר מוקלט מתנה! 🎁

x

#{title}

#{text}

#{price}